torsdag, december 02, 2010

Anbefaling: Jay-Z - Decoded

Jeg tror jeg må have set Classic Albums dokumentaren om Reasonable Doubt de første 15 gange og en af de ting der fanger mig mest hver gang er når Jay-Z selv nedbryder sine tekster. Derfor var det med stor glæde jeg tog imod nyheden om at han ville udgive en selvbiografi baseret på "analyse" af hans egne tekster. Bogen hedder Decoded og er skrevet i samarbejde med Dream Hampton, der tidligere har været på både The Source og Vibe og skrevet diverse bøger om hiphop. Forsiden er præget af Andy Warhols take på en Rorschach test.


Bogen er virkelig flot sat op og man føler man har et kvalitetsprodukt i hånden. Det første der slår en af de mange tekster og det valg af dem der er truffet. Men det giver mening. Opsætningen er en historie afsluttet med mellem to og fire tekster og fungerer både i sin helhed men bestemt også hver for sig. Om du er Jay-Z fan eller ej, så er dette et testamente på hans evner som historiefortæller med subtile budskaber og finurlige referencer. Som en lille sjov biting bør man tjekke RapGenius' forsøg på at decode Jay's tekster ud. Jeg kan anbefale at købe den på Amazon.co.uk, hvor du kan få den for under £10.

1 kommentar:

  1. som en side anbefaling, så har Arnold Busck den pt. til 150 kr. dog ikke i hardcover - hvis man gerne lige vil kigge lidt i den, inden man køber.

    peez
    t

    SvarSlet